Головна Новини Контакти
Про організацію Статут Долучитися до фінансування Вступ Галерея


???? ...

Політична ініціатива

Зміни до виборчого законодавства, які оновлять українську політику

Експерти назвали п’ять рішень, які дозволять позбутися у Верховній Раді «наглядачів за бюджетними потоками» і зроблять партії інструментом змін в країні, замість бізнес-клубу для лобіювання чиїхось корупційних інтересів.

1. Скасування мажоритарних округів

Серед 416 депутатів нинішньої Верховної Ради понад 190 обрані на одномандатних округах. Перше, що кидається в очі, – вражаюча нерівномірність прохідного бар’єру в різних регіонах України. Саме на одномандатних округах відбуваються найбільші порушення законодавства. Мажоритарна система проявляє себе ефективно тільки на нижньому рівні селищ і районів. Логічно було б вибирати депутатів парламенту за чисто пропорційною системою (партійні списки), а після завершення реформи децентралізації – вводити її на більш низькі рівні, аж до районів», – вважає експерт з виборчого законодавства і старший юридичний радник міжнародної організації IFES.

2. Обмеження телереклами і жорсткий контроль за витратами

На останні парламентські вибори учасники перегонів витратили 650 млн грн, за даними мережі “Опора”. Експерти стверджують, що це лише офіційна частина витрат, оскільки до 80% легальних бюджетів партії-переможці витратили на телерекламу, а в офіційних звітах показали лише незначну частку. Обмеження або заборона на телерекламу політичних партій існує в більшості країн Євросоюзу. У Румунії, де реклама на ТВ для партій і кандидатів під час виборчої кампанії заборонена, вихід на виборців через телеекрани і радіо компенсують дебатами. Правила цих дебатів жорстко прописані: ведучі повинні бути неупередженими, кожен учасник має рівну кількість часу на виступ, а рейтинги промовців не можна показувати в прямому ефірі.

3. Розкриття списків

Вплив телереклами і відсутність ідеології призвели до того, що українці звикли голосувати за яскравих лідерів, не звертаючи уваги на тих, хто йде навіть у перший десятці. Цим користуються партійні лідери, які або продають прохідні місця, або ставлять туди наближених осіб, не враховуючи їхню популярність або професіоналізм. Виправити ситуацію можна запровадженням відкритих списків. Це означає, що на виборах, після обрання партії, виборець зможе поставити позначку навпроти конкретного прізвища людини, яку він хоче бачити в парламенті. Ця ідея ширяє в українському політичному повітрі вже понад 10 років.

4. Обмежити використання адмінресурсу

Крім безпосереднього незаконного втручання посадової особи в процес виборів, експерти виділяють ще одну проблему: кандидати в статусі посадової особи використовують державні або комунальні ресурси у власних інтересах.

Зараз чиновники, які балотуються в парламент, навіть не повинні йти у відпустку на час виборчої кампанії, що збільшує поле для використання адмінресурсу. У 1998 р. група нардепів уже пропонувала внести до Виборчого кодексу поправку, за якою чиновник має йти у відпустку на час виборів, але Конституційний Суд визнав це «правом, а не обов’язком держслужбовця».

5. Оновити склад ЦВК

Чинний склад ЦВК давно став «притчею во язицех». Крім закінчення терміну повноважень два роки тому, комісія відома двома «виборами Януковича», ключовою роллю в провокуванні “Помаранчевої революції”, незрозумілими доходами більшості членів і наявністю тих її учасників, що підпадають під люстрацію.

В останній день травня членам ЦВК завдали ще одного репутаційного удару: нардеп Сергій Лещенко опублікував «чорну касу» Партії регіонів. Одна з найбільших статей витрат – майже $3 млн за 6 місяців 2012 року – Центрвиборчком. Експерти сумніваються, що депутати встигнуть розглянути і проголосувати за новий склад ЦВК на цій сесії. Але за наявності політичної волі та консенсусу нова комісія все ж може з’явитися до кінця року.

http://gazeta-nagolos.com.ua



Погода в Киеве




Украинская Баннерная Сеть


Зроблено в Qwert-media